בעיות חברתיות בבית הספר – איך לזהות ומה ניתן לעשות

    זקוקים לייעוץ ? לשיחת היכרות ללא עלות השאירו פרטים עכשיו



    בית הספר אמנם נועד לספק לילדים שלנו ידע בשלל תחומים, אבל למסגרת החינוכית יש גם תפקיד מרכזי מבחינה חברתית. בכל יום לימודים מתרחשות אינטראקציות בין אישיות רבות, וילד או ילדה שסובלים מבעיות חברתיות עלולים לשלם על כך מחיר יקר. בהתאם חשוב מאוד לדעת לזהות את סימני המצוקה, וכמובן להבין איך לפתור את הבעיה. כאן בעמוד מפורטים תמרורי האזהרה העיקריים, הנזקים שעלולים להיגרם עקב קושי חברתי בבית הספר והדרכים להתמודד עם המציאות הלא פשוטה.


    תמרורי אזהרה שאסור להתעלם מהם

    * ניסיונות להתחמק מהליכה לבית הספר – ילדים שסובלים מבעיות חברתיות בבית הספר יזייפו מחלה כדי להישאר בבית ולהימנע מהסיטואציות השליליות. כשילד טוען לעיתים קרובות יחסית שהוא לא מרגיש טוב, וכשאין אינדיקציה לבעיה רפואית, זהו סימן מובהק למצוקה רגשית.
    * התבודדות – גם כשהילד מדווח שאין לו עם מי לשחק, וגם כשהמורים מספרים על כך להורים. גם התבודדות בשעות אחה"צ מעידה על קושי חברתי.
    * הסתגרות – באופן כללי מומלץ לכל הורה להתעניין מדי יום מה קרה בבית הספר. רצוי לא להסתפק ב"איך היה?" סתמי, אלא להתעמק גם באירועים וגם ברגשות של הילד. התחמקות מתשובות היא אינדיקציה לבעיה אפשרית.
    * בעיות התנהגות – כשהילד או הילדה מפריעים למורים או מרביצים לחבריהם ייתכן שהדבר נובע מחוסר היכולת שלהם למצוא את מקומם בחברה.
    * רגרסיה – הרטבת לילה, מציצת אצבע, תלות יתר בהורים וכו'.


    הנזקים שנגרמים לילדים כתוצאה מבעיות חברתיות בבית הספר

    ילדים שוהים בבית הספר 4-5 ואפילו 7-8 שעות ביום. כשהם חווים סבל במקום הזה, התוצאה היא חיים שיש בהם קושי עצום והמון חוויות שגם מבוגרים לא יצליחו להכיל. נזק נוסף הוא הפגיעה ביכולת ללמוד עקב המצוקה הרגשית, ולכן ברוב המקרים הבעיות החברתיות מובילות גם לירידה של ממש בציונים.
    עוד כדאי לקחת בחשבון שגילאי בית הספר הם פרק הזמן שבו אנחנו מפתחים כישורים חברתיים. ילד או ילדה שלא מצליחים להתחבר לאחרים יתקשו לרכוש את המיומנויות החיוניות ויסבלו מהיעדרן גם בהמשך החיים.
    חשוב מאוד לא להאשים את הילדים, וגם לא לחפש אצלם את הסיבות למצב שנוצר. לכל ילד יש אופי אחר וטמפרמנט מולד, ולכן המיקוד צריך להיות מציאת פתרונות מותאמים ספציפית עבורם, כולל עם מעורבות של נשות ואנשי מקצוע. טיפול רגשי לילדים ולבני נוער יספק להם כלים אפקטיביים ליצירת קשרים בריאים יותר.


    דרכי הטיפול המומלצות

    טיפול רגשי לבני נוער וילדים – השיטות המומלצות הן CBT ואימון אינטגרטיבי – מתבצע בסביבה בטוחה שמאפשרת כנות מלאה. האמון שנוצר במטפלת מפוגג התנגדויות לטיפול אם יש כאלה (במודע או שלא במודע), והתהליך הממוקד כולל בין השאר עבודה בדמיון, יצירה, משחקים וטכניקות נוספות שמותאמות לגיל הילד או הילדה. באמצעות הטיפול הרגשי ניתן לזהות אמונות חוסמות ("אף אחד לא אוהב אותי") ולהמיר אותן בדפוסי חשיבה מדויקים ומיטיבים. מרכיב מרכזי נוסף הוא חיבור הילדים לחוזקות שטמונות בהם ומציאת דרכים נכונות להשתמש בהן – וכך לשפר במידה ניכרת את האינטראקציות החברתיות בבית הספר.

    מה היה לנו עד עכשיו?
    איילת קרניאל עזרא
    איילת קרניאל עזרא

    איילת קרניאל עזרא, מומחית באימון ילדים ונוער ובטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). עוסקת בטיפול מעל 20 שנה. בעלת קליניקה המשלבת אימונים וטיפולים המותאמים אישית. מאמנת ילדים החווים קשיים רגשיים, חברתיים, התנהגותיים ולימודיים מהגיל הרך ועד תיכון. מטפלת בחרדה, דיכאון, תקיעות ופוביות שונות במבוגרים. בעלת ניסיון רב בטיפול בקהילה. בוגרת אוניברסיטת באר שבע, בית הספר לרוקחות באנגליה, אוניברסיטת תל אביב, מכללת וינגייט, בית הספר למאמנים מכון "דרך הדעת", המרכז לאימון וטיפול קוגניטיבי התנהגותי ועוד.

    לתיאום שיחת ייעוץ

    הציגו את עצמכם ואני אחזור אליכם תוך זמן קצר.

    Call Now Button דילוג לתוכן