טיפול cbt לילדים

cbt היא שיטת טיפול אפקטיבית מאוד כשבפרט מומלצת האופציה של טיפול cbt לילדים. העיקרון המרכזי של השיטה – ששמה הוא ראשי תיבות של הביטוי Cognitive Behavioral Therapy – הוא זיהוי דפוסי חשיבה שיש בהם הטיה של המציאות, ושכתוצאה מהם נוצרים דפוסי התנהגות שלא משרתים את טובתו של הילד. כששגיאות המחשבה מזוהות במדויק, ניתן לעזור לילד לתקן את השגיאות ולהתבונן במציאות חייו מנקודת מבט חדשה, וכך גם לאמץ התנהלות שתיטיב איתו הרבה יותר.

טיפול cbt לילדים – מקסימום תועלת בזמן קצר

אחד היתרונות המרכזיים של טיפול cbt לילדים הוא היחס בין תועלת לזמן – משום שכבר לאחר מספר מפגשים מועט ניתן להבחין בהתקדמות משמעותית מאוד. היעילות של התהליך והעובדה שכל מפגש מתנהל באופן ממוקד מבטיחים חתירה מתמדת אל המטרה, או המטרות, כפי שהוגדרו מראש עבור הטיפול. הרווח הוא כפול: גם שיפור של ממש בחיי הילד או הילדה באופן כמעט מידי והשלמת התהליך בסדר גודל של 10-20 מפגשים וגם חיסכון כספי. עוד כדאי לזכור שבכל מקרה טווח הסבלנות בגיל צעיר מוגבל, גם כשמדובר על פעילויות אהובות, כך שגם בהיבט זה יש ל-cbt יתרון של ממש על פני שיטות טיפול אחרות.

    זקוקים לייעוץ ? לשיחת היכרות ללא עלות השאירו פרטים עכשיו



    כלים להורים שרוצים לעזור לילדיהם

    מאחר שמדובר בטיפול ממוקד מאוד שמתנהל בגובה העיניים, גם ילדים קטנים יחסית יכולים להפיק ממנו תועלת משמעותית. בהתאם טיפול cbt מומלץ לילדים החל מסביבות כיתה ג'-ד'. בין השאר ניתן לנצל את השיטה – שמחקרים רבים הוכיחו כי היא מייצרת שינויים חיוביים של ממש בחיי המטופלים, כולל אלה הצעירים – במקרים של חרדות, בעיות הקשורות לדימוי עצמי ירוד, קשיים בוויסות הרגשי, משברים במשפחה, הפרעות התנהגות כגון התפרצויות זעם, ביישנות והימנעות מאינטראקציות חברתיות, ועוד.

    עוד כדאי לדעת שהטיפול הוא אמנם בילדים, אבל גם ההורים מקבלים הכוונה מדויקת, ידע מקצועי וכלים פרקטיים על-מנת שיוכלו לסייע לילד או לילדה גם לאחר שהתהליך הטיפולי מגיע למיצוי מלא. בזכות מרכיב זה ניתן להמשיך ולשפר את חיי הילד, ולאפשר לו התפתחות אופטימלית ובעיקר חיים שיש בהם שקט, נחת והנאה.

    טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים  

    טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים (cbt) הוא שילוב של טיפול קוגניטיבי וטיפול התנהגותי, ובהתאם האפקטיביות הרבה שלו. הטיפול הקוגניטיבי מבוסס על עקרונות מעולם הלמידה ועל תיאוריות שפיתחו באמצע המאה הקודמת אלברט בנדורה, אלברט אליס, אהרון בק וחוקרים נוספים. שורשי הטיפול ההתנהגותי ניטעו כבר לפני כ-100 שנים על בסיס תאוריית הלמידה ההתנהגותית של פבלוב, ובאמצע המאה ה-20, במקביל להתפתחות הטיפול הקוגניטיבי, התרחשו פריצות דרך משמעותיות גם בתחום הטיפול ההתנהגותי. השלב הבא והכמעט מתבקש מאליו היה מיזוג שני התחומים לכדי טיפול אחד, מועיל במיוחד.

    טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים עם קושי בוויסות רגשי

    גם אנשים מבוגרים לא תמיד מצליחים לווסת את הרגשות שלהם, ועל אחת כמה וכמה מתקשים בכך ילדים. מצד אחד זוהי תופעה טבעית, ובמינונים נמוכים היא נסלחת ולא פוגעת באיכות החיים. לעומת זאת הצפות רגשיות תכופות ועוצמתיות הן כבר מקור לדאגה וכדאי לטפל בהן באופן מקצועי. חשוב לדעת שיש ביטויים שונים להצפות אלה ולקושי בוויסות הרגשי: עיוותים בחשיבה וחוסר יכולת לעבד נכון מידע (למשל פרשנות שגויה של צחוק של ילד אחר כלעג), אימפולסיביות, נקמנות, האשמת הזולת, התקפי זעם אבל גם הפרעות חרדה אצל ילדים, תחושות קשות של בושה ואשמה ומחשבות טורדניות. במקרים אחרים החשש מפני הצפה רגשית מוביל לנוקשות ולהימנעות מאינטראקציות חברתיות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים מקנה להם כלים להתמודד עם הצפות רגשיות ועוזר להם לווסת את הרגשות ואת התגובות לאירועי החיים השונים.

    סיוע בהתמודדות עם שינויים בחיים

    טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים הוא אופציה מומלצת גם כשמתרחשים שינויים משמעותיים בחיי הילד או הילדה – למשל פרידה של ההורים, מחלה קשה במשפחה, מעבר דירה לעיר אחרת, מצוקה כלכלית שבאה לידי ביטוי בחיי היומיום ועוד. אירועים שכאלה עלולים ליצור סטרס של ממש בכל גיל ובפרט בגיל צעיר, וזאת עקב התחושה שהקרקע נשמטת מתחת לרגליים. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מספק לילדים עוגן שמייצב את המציאות (התזזיתית מטבעה) ומקנה להם כלים לקבל את השינוי ולהבין שהם מסוגלים להכיל אותו. התועלת במקרה כזה היא גם מידית וגם ארוכת טווח, משום שהילדים לומדים להתמודד עם תרחישים מכל הסוגים, כולל שליליים, ויכולת זו תסייע להם גם בעתיד, לכשיתבגרו.

    טיפול cbt בילדים

    בעידן הנוכחי ילדים גדלים אל תוך מציאות מורכבת מאוד, ומצד שני הם גם בעלי יכולות משוכללות יותר בהשוואה לעבר, ולכן טיפול cbt בילדים יכול להניב תועלת כבר בגיל צעיר. במרבית המקרים גם תלמידי ותלמידות כיתה ג'-ד' יתעצמו במידה ניכרת אחרי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, ויוכלו להמשיך להתפתח וליהנות מחיים מלאי אפשרויות. על-מנת שהתהליך יהיה אפקטיבי חשוב לבחור נכון מטפלת רגשית לילדים בעלי ניסיון ספציפי בעבודה עם ילדים והיכרות עם המאפיינים הייחודיים לגילאים אלה.

    מטפלת CBT לילדים – היכן מתקיים הטיפול?

    טיפולי cbt בילדים מתקיימים בקליניקה ידידותית עבורם על ידי איילת קרניאל עזרא – מטפלת CBT לילדים בתל אביב, באווירה בטוחה ומאפשרת. בין טיפול לטיפול תתבצע במרבית המקרים עבודה גם בבית, כולל בעזרת ההורים. השילוב בין התהליך בחדר הטיפולים לבין "שיעורי הבית" מבטיח התקדמות מרבית ושינוי מהיר למדי של המציאות הלא רצויה. גם השילוב של ההורים בתהליך תורם לאפקטיביות שלו, כשבזכות העובדה שכל המשפחה מחויבת לטיפול גדלה גם רמת המחויבות של הילד או הילדה עצמם.

    במסגרת טיפול cbt בילדים הסובלים מחרדות שונות מתבצעת חשיפה הדרגתית, מבוקרת כמובן, אל מושא החרדה – למשל כלבים. תחילה החשיפה תהיה באמצעות הדמיון בלבד, לאחר מכן בתמונות וכך בהדרגה מפלס החרדה יורד והילד או הילדה יכולים להתמודד גם עם קרבה לכלב אמיתי.

    מטפלת CBT לילדים – לעזור לילדים להתפתח בדרך הנכונה להם ביותר

    יתרון משמעותי נוסף של טיפול cbt בילדים הוא היכולת להתאים את התהליך לכל מטופל או מטופלת. הארגון הקוגניטיבי המחודש, כלומר המרתן של המחשבות השליליות שלא מתארות את המציאות נכון במחשבות מדויקות יותר – למשל "יש לי גם כישלונות וגם הצלחות" במקום "שום דבר לא מצליח לי"  – מותאם לעולם של הילד או הילדה. בנוסף מתרגלים הילדים טכניקות שונות לשליטה עצמית לצורך שיפור ההתמודדות עם מצבים שנתפשים על-ידיהם כמאיימים או שליליים, וכן הרפיה לשחרור מתח לא מועיל. מרכיב מרכזי נוסף, העצמה אישית, מבוסס כמובן גם הוא על החוזקות הספציפיות של של ילד במטרה לפתח אצלו תחושת מסוגלות אמיתית שתבוא לידי ביטוי באינטראקציות שונות עם הסביבה וגם בינו לבין עצמו.

    לתיאום שיחת ייעוץ

    הציגו את עצמכם ואני אחזור אליכם תוך זמן קצר.

    Call Now Button דילוג לתוכן